Probabil că mulți șoferi au fost în situația de a căuta un loc de parcare, dar pentru că toate erau ocupate au oprit în zona destinată pietonilor. Însă, este permisă de Codul Rutier actualizat în 2024 staționarea pe trotuar?
Cu cât se dezvoltă mai mult parcul auto din România, cu atât șoferii găsesc mai greu un loc de parcare. Iar în marile orașe această problemă este și mai evidentă, din cauza mașinilor care sunt staționate inclusiv pe trotuar.
În unele cazuri, este legal să lași mașina pe zona destinată pietonilor. Dar, șoferii trebuie să fie atenți, pentru că în multe alte cazuri pot primi amendă.
Este legală staționarea pe trotuar?
Codul Rutier actualizat în 2024 interzice oprirea sau staționarea pe drumurile publice în anumite zone sau intervale orare. Aceste restricții se aplică numai pentru carosabil, nu și pentru zona destinată pietonilor.
De aceea, pentru a evita aceste restricții, unii conducători își lasă mașinile pe trotuar.
Numai că Art. 72 din OUG nr. 195/2022, privind circulația pe drumurile publice, interzice ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate.
Practic, șoferul este obligat să lase un spațiu de minimum un metru pentru circulația pietonilor. În caz contrar, există posibilitatea de a fi amendați iar autoritățile pot dispune ridicarea mașinii.
Dar, dacă nu există un indicator care să interzică parcarea pe zona destinată pietonilor iar spațiul lăsat de trecere este de peste un metru, atunci staționarea pe trotuar este legală.
Amendă pentru parcare neregulamentară pe un drum public
Poliția îi poate sancționa pe cei care parchează neregulamentar cu până la 6 puncte de amendă. Amendă se aplică atât celor care lasă mașina pe un drum public, cât și celor care staționează pe trotuar.
Sancțiunea minimă pentru parcare neregulamentară este de 2 puncte de amendă. Și cum în 2024 punctul de amendă reprezintă 5% din salariul minim brut, sancțiunea minimă pentru parcare neregulamentară pe un drum public este de 330 de lei.
Dar, conducătorul auto poate fi sancționat și pentru staționare neregulamentară. În această situație, legislația prevede o amendă de până la 825 de lei, plus 3 puncte de penalizare.
Aceleași amenzi se vor aplica și dacă se va parca sau staționa pe spațiul verde. În cazul staționarii sau parcării pe autostradă, în alte locuri decât cele special amenajate și semnalizate, conducătorul auto riscă o amendă de aproape 1.000 de lei.
Oprirea voluntară, ce prevede legea din România
Legea din România prevede că oprirea voluntară este interzisă în următoarele situații:
- în zona de acţiune a indicatorului „Oprirea interzisă”;
- pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mică de 50 m înainte şi după acestea;
- pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
- în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
- pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi înainte de acestea;
- în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mică de 25 m de colţul intersecţiei;
- în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
- în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauză, să treacă peste acest marcaj;
- în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
- pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile „Drum îngustat”, „Prioritate pentru circulaţia din sens invers” sau „Prioritate faţă de circulaţia din sens invers”;
- pe pistele obligatorii pentru pietoni şi/sau biciclişti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
- pe platforma căii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe şine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
- pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
- pe trotuar, dacă nu se asigură spaţiu de cel puţin 1 m pentru circulaţia pietonilor;
- pe pistele pentru biciclete;
- în locurile unde este interzisă depăşirea.
În ce situații este parcarea interzisă
Sunt mai multe situații în care șoferii nu au voie să staționeze.
Astfel, Art. 143 din Codul Rutier stabilește că șoferii au parcarea interzisă:
- în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
- în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia „Staţionarea interzisă” şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării;
- pe drumurile publice cu o lăţime mai mică de 6 m;
- în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
- în pante şi în rampe;
- în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia „Staţionare alternantă”, în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul cu semnificaţia „Zona de staţionare cu durată limitată” peste durata stabilită.
Sursa foto: ProMotor